Je eigen Winkeltje promoten

- Het belang van betrokken volgers.

Hoe groter onze groep met volgers, hoe groter de kans is dat uw product word gezien op onze website en dus gekocht kan worden. Het is een makkelijk plan, maar dit vereist wel een gezamenlijke investering en heeft voor alle betrokken partijen te maken met betrokkenheid. Zoals hieronder wordt uitgelegd ziet en telt Facebook alle reacties op een post bij elkaar op, jij bent de persoon die jouw volgers kan beïnvloeden en dus ben jij momenteel de grootste promotor die kan zorgen voor zoveel mogelijk ‘vertoningen’. Het is niet moeilijk of veel werk het vooral leuk en leerzaam. Lees dan ook verder.

- Betrokkenheid.

In 2016 heeft Facebook een nieuw algoritme ontwikkeld waarbij het draait om betrokkenheid en/of betaalde advertenties. Het leuke is dat we dit algoritme gezamenlijk kunnen beïnvloeden met onze betrokkenheid. Zonder dat het ons daadwerkelijk geld kost. Facebook wil dat we actief zijn. Dus reageren en delen, dat is ‘betrokkenheid. Hoe je dat moet doen leggen we je hieronder uit.

- Facebook’s algoritme.

Hoe groter het publiek, des te meer mensen jouw producten zien. Beetje overbodig te melden, maar dat is toch waar jij en wij het voor doen. Alleen liken is nu verledentijd voor Facebook en – erger – het werkt zelfs negatief op het aantal ‘vertoningen’. Facebook ziet alle reacties op een post. Denk hierbij aan: - de gewone ‘likes’; - de nieuwe ‘reacties’ met de emoticons; - de échte geschreven reacties; - maar ook het doorklikken – naar bijvoorbeeld de columns – wordt bijgehouden.

- Wat houdt dit in:

- Facebook telt de laatste drie manieren van reageren bij elkaar op; - rekent daarbij de geschiedenis van de pagina en - trekt de gewone ‘likes’ ervan af. - Deze uitkomst gaat verder in de formule en uiteindelijk worden de ‘shows’ berekent.

- Aan de slag.

Laat jouw Social Media vrienden dus weten dat je een winkel hebt bij Uw Winkeltje. Het mooiste zou zijn als jouw vrienden je winkel straks vanzelf gaan delen. Zet Uw Winkeltje ‘bovenaan’ je startpagina. -> Ga naar onze Facebook pagina, klik op "volgend" en kies dan voor "Als eerste weergeven". www.facebook.com/uwwinkeltje Deze instelling zit onder ‘Volgend’ naast ‘Vind ik leuk’ op de pagina zelf. Vink ‘Als eerste weergeven’ aan. Hierdoor ben je altijd op de hoogte van alles wat daar gebeurt en zie je direct wanneer iets van jou gedeeld wordt. Ook maak je het jezelf zo makkelijk om regelmatig op de berichten van Uw Winkeltje te reageren en bouwen we gezamenlijk aan een steeds groter wordend publiek wat ook jouw winkel ten goede komt.

- Vrienden uitnodigen.

Nodig al je vrienden uit de Facebookpagina van Uw Winkeltje leuk te vinden met de daarvoor bestemde functie. Dit doe je bij het rechter menu op onze pagina bij het kopje "Vrienden uitnodigen om deze pagina leuk te vinden." Het beste is natuurlijk je vrienden privé uit te nodigen. Vertel ze direct het waarom. Je promoot zo tegelijk je winkel het is een mooie manier om je oude vrienden weer eens te spreken. Wellicht hebben zij zelf ook interesse in ons concept en help je hun uit de brand.

- Taggen.

Om te zorgen dat Facebook jou automatisch een melding geeft wanneer jouw column wordt gedeeld, hebben we jouw Facebook-naam nodig om je te taggen. Stuur die direct aan ons op als we die nog niet hebben. Je bedrijfspagina kan ook. Spoedig (binnen enkele uren) na publicatie op Facebook ben je zelf betrokken bij de Facebookpost én dus bij je eigen winkel. Laat Facebook en jouw fans jouw betrokkenheid zien. • door mensen uit te dagen te reageren. • door de post zelf te delen op je eigen pagina en – als je die hebt – op (al) je bedrijfspagina(’s). • door zelf te reageren op de post gemaakt ter publicatie van jouw column. • door je vrienden te taggen in je reactie. Tag je familie of vrienden.

- Verspreid het nieuws

Steek anderen aan met jouw enthousiasme… iemand moet de rimpel in het water starten. Maak er een tsunami van! Roep op jouw manier je vrienden op hetzelfde te doen en dus de post/winkel te delen.

10 marketingtips

Tip 1. Vraag je fans om jou als 1e weer te geven

Bij ‘vind ik leuk’ kan je op de pijl klikken en dan klik je op ‘als 1e weergeven’. Op je mobiel kan dat ook via instellingen.

Tip 2. Spoor je mensen aan om iets te doen om interactie creëren

Dat kan al met termen met ‘bezoek onze website’ of ‘schrijf je in voor onze nieuwsbrief’. Vraag om betrokkenheid door de fans te vragen hoe ze over een bepaald onderwerpen denken. Een goede tip op dit gebied is de ‘Vul in’-zin. Bijv. ‘Vul in… Internationaal Ambitieus is voor mij...’ en dan laat je mensen iets invullen en zo ontstaat er reclame.

Tip 3. Zorg dat je op 1 lijn zit met je fans

Vraag je fans waar ze over willen praten. Welke raakvlakken hebben ze met je pagina? Waar praten ze over? Zonder je doelgroep ben je nergens.

Tip 4. Actualiteit is cruciaal en maakt of breekt jouw succes

In Nederland is men al begonnen met de discussie rondom Zwarte Piet. Deze actualiteit levert veel hits op. Dat geldt ook voor de heisa rondom de Syrische vluchtelingen.

Tip 5. Consistentie

Wen jezelf aan om tenminste 2x per week iets op FB te plaatsen. Voor optimale consistentie is tot 5x posten per week vereist.

Tip 6. Zorg voor korte berichten

Zodat men niet op 'meer lezen' hoeft te klikken. De 1e zin moet triggeren om de rest te lezen. Slechts een klein deel klikt op meer lezen.

Tip 7. Levendige foto’s

Gebruik altijd tijdlijnfoto's met daarop mensen, dieren of natuur. Iets dat leven uitstraalt. Levendige foto's trekken aan en zorgen voor meer interactie.

Tip 8. Luister nooit naar je publiek

Kijk naar je statistieken voor wat het beste voor jou werkt.

Tip 9. Gebruik regelmatig je huisstijl in je posts

Denk aan je logo, plaatjes en andere uitingen waar je huisstijl in te zien is.

Tip 10. Smartphone

Gebruik smartphonevideo's in je tijdlijnupdates. Dit verhoogt de binding. Het hoeven geen gelikte video’s te zijn.

Facebook marketing strategie

1. Strategie bepalen

Er is niets mis met zuinig zijn met je marketingbudget. Je moet ook resultaat verwachten voor elke euro die je investeert in je bedrijf qua adverteren, zodat je op effectieve wijze bewustzijn voor je merk kunt creëren. Het is ook niet aan te raden om elke post te promoten. Bepaal hiervoor een strategie. Creativiteit zonder strategie is kunst, maar creativiteit met strategie is adverteren.

2. Creatieve media content

Op Facebook zal je geen stand houden tegenover je concurrenten als je een normale foto post naast de link naar je blog. Je onderneming heeft een achterliggend verhaal en het is aan jou de taak om je publiek te boeien en binden met je verhaal. Volgens bepaalde bronnen worden er dagelijks 4 miljard video’s op Facebook bekeken en dit aantal is groeiende. Er worden dagelijks 350 miljoen foto’s toegevoegd. Leg je toegewijd toe om minstens 1 dag per week foto’s en video’s van je business te maken. Deze kwalitatieve, verpersoonlijkte content kan dienen als de ruggengraat van je socialmediastrategie. Kijk maar eens goed rond en je zal zien dat bedrijven foto’s plaatsen van hun klanten in hun omgeving. Dat wordt geassocieerd met gezelligheid, wat meer bezoekers aantrekt. Als je het ook nog eens koppelt aan een groots evenement en dit bericht vervolgens promoot, zal je zien dat je bereik, likes en shares zullen opstijgen tot ongekende hoogte.

4. Meet je resultaten

De enige garantie voor succes is als je resultaten meetbaar maakt. Cijfers liegen niet en vertellen je precies wat wel werkt en vooral ook wat niet werkt. Je eigen ideeën en meningen zijn niet toonaangevend voor succes. Je weet pas of een goed idee ook goed werkt in de praktijk als je de resultaten meet. Analyseer de aantallen likes, klikken, betaald bereik, acties etc. Als je website bezoekers trekt, zorg er dan voor dat de conversies worden opgeslagen zodat je kan zien of ze bijv. dat e-book hebben gedownload. Google Analytics geeft je ook inzicht in wat het publiek aanspreekt.