Uw Winkeltje Scheveningen - Legoland Discovery Centre Scheveningen

Legoland Scheveningen komt in 2019 naar Scheveningen

Legoland komt naar Scheveningen (Den Haag).Merlin Entertainments, (het bedrijf achter Legoland, SeaLife, Madame Tussauds en het reuzenrad de London Eye in Londen) wil een indoor vestiging van Legoland Discovery Centre bouwen naast het Kurhaus.
Als alles doorgaat betekent het dat Scheveningen de eerste locatie van Legoland in Nederland wordt en de vierde in Europa.
Het Haagse gemeentebestuur, dat de komst vrijdag bekendmaakte, is enthousiast.
Scheveningen krijgt er vanaf 2019 een grote publiekstrekker bij: het Legoland Discovery Centre. Het indoor Legoland Discovery Centre wil zich vestigen tussen het Kurhaus en zeeaquarium SeaLifeop de plek van het Vitalizee-gebouw op de boulevard en moet jaarlijks 350.000 bezoekers trekken.
Eerst zat er een golfslagbad, vervolgens het wellnesscentrum Vitalizee en nu een casino.
De bedoeling is om onder een nieuw te bouwen pand een kelder te graven van 2.900 vierkante meter.
Kinderen kunnen daar met Lego spelen, films kijken en miniatuur-steden bezoeken.
Om ruimte te maken gaat het oude Vitalizee-gebouw tegen de vlakte.
Op die plek komt nieuwbouw, met een drieduizend vierkante meter grote kelder voor alle attracties.

Als de gemeenteraad akkoord gaat, hakt het moederconcern Merlin in april definitief de knoop door.
Jaren geleden waren er al onderhandelingen over de komst van Legoland, maar die mislukten uiteindelijk.
Deze keer gaat het wel door, volgens het stadsbestuur: ,,We zijn nu veel verder, het ligt bij het hoogste bestuur'', meldt Revis.
In het meivakantie van 2019 moet het Scheveningse Legoland open gaan. Het casino dat in het Vitalizee-pand gevestigd is, gaat verhuizen.
Alleen voor de kelder moet het bestemmingsplan aangepast worden.

Scheveningse Facelift

De gemeente investeert fors in Scheveningen. Straten en pleinen worden aangepakt, in verval geraakte publiekstrekkers als de Pier en het Kurhaus krijgen worden vernieuwd.
Zo moet de oude 'allure' weer terugkeren.
De overdekte attractie moet de badplaats ook buiten het hoogseizoen aantrekkelijker maken voor gezinnen.
Scheveningen wordt de vierde locatie in Europa voor een Legoland Discovery Center.
Hommersonbouwt ten noorden van de Pier een nieuw casino. De Pier zelf heeft een nieuwe eigenaar die onder meer een reuzenrad en een hotel op zee heeft geopend.
Ook door het Kurhaus is de bezem gehaald. De gemeente heeft een groot deel van de Boulevard en de buitenruimte al een opknapbeurt gegeven.
Minder stenen, meer groen, is het uitgangspunt voor de badplaats.
'Ik ben apetrots', zegt wethouder Boudewijn Revis (VVD). 'We zijn druk bezig om van Scheveningen Bad een parel aan de Noordzee te maken.
De komst van Legoland is een enorme opsteker.' De gemeente verwacht 350 duizend bezoekers per jaar voor de attractie. Het stadsbestuur heeft de plannen vrijdag voorgelegd aan de gemeenteraad.
De attractie wordt niet zo groot als het pretpark Legolandin het Deense Billund.
Het is te vergelijken met overdekte attracties in Oberhausen, Berlijn en Manchester. Legoland is goed voor 45 tot 65 banen.
Het Haagse stadsbestuur hoopt dat Scheveningen nog verder zich zal ontwikkelen. Aan het noordelijke havenhoofd zijn plannen van projectontwikkelaars voor een nieuwe visafslag en een hotel. Dat gaat om investeringen van 100 miljoen euro.
Volgens wethouder Karsten Klein (CDA) is de attractie een grote trekker voor toeristen en dat is goed voor Den Haag.
'Naar verwachting zal de attractie jaarlijks 350 duizend bezoekers trekken. Dat betekent 7 tot 10 miljoen extra omzet. Bovendien is het goed voor de werkgelegenheid.
De dependance van Legoland moet ervoor zorgen dat de badplaats veel meer publiek trekt.
De ambities van het Haagse stadsbestuur zijn groot: het toerisme in Scheveningen moet uiteindelijk groeien van 15 naar jaarlijks 22 miljoen bezoekers.
Die winst valt alleen buiten het zomerseizoen te halen. ,,We hebben al die bezoekers keihard nodig.
De toeristen besteden hier geld, dat betekent extra werk'', zegt CDA-wethouder Karsten Klein (Toerisme).
Het past ook in de ambitie van Den Haag om van Scheveningen een 'vier seizoenen badplaats' te maken.
Nu is het tijdens het hoogseizoen vaak druk op Scheveningen, maar komen er weinig bezoekers als het slecht weer is.
Klein: 'We zijn al jaren bezig om een gezinsattractie naar Scheveningen te halen waar je niet alleen bij mooi weer, maar vooral ook bij slechter weer naartoe kunt gaan.'

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *